
A MOL Bubi
Mi a MOL Bubi?
A MOL Bubi története
A MOL Bubi közbringarendszer elindításával új fejezetet nyitottunk a budapesti közösségi közlekedésben. Célunk, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a biciklit.
Budapest Fővárosa 2008-ban hozott döntést a budapesti közbringarendszer létrehozásáról, a feladattal a Parking Kft.-t bízta meg. Megszületett a döntés a hetvenhat gyűjtőállomás helyszínéről, majd a Parking Kft. internetes pályázatot írt ki arra, hogy mi legyen a neve. A több ezer beérkezett javaslat közül a zsűri ötöt választott ki, ezekből az internetezők a MOL Bubira szavaztak.
2013-ban lezajlottak a tenderek a kerékpárok és a többi szükséges eszköz gyártására, 2014 tavaszára pedig elkészültek a gyűjtőállomások és az almazöld biciklik is. Az éles üzem indulása előtti két hónapban kétezer felhasználó vett részt a nyilvános próbaüzemben, ők tesztelték a szolgáltatást. Ennek célja volt, hogy a nagyközönség csakis tökéletesen működő MOL Bubi közbringarendszert vehessen birtokba. A beruházás késedelmes teljesítése miatt kiszabott kötbért a BKK a közbringarendszer fejlesztésére fordítja, ezért 2015. szeptember végéig összesen 21+1 új gyűjtőállomással, 616 dokkolóállással és 50 kerékpárral bővült a közbringarendszer Budapesten. A Széll Kálmán tér felújításához kapcsolódóan a téren új gyűjtőállomást üzemeltek be 2016. június 17-én. 2016. november 3-án újabb 13 gyűjtőállomással és 112 kerékpárral bővült a rendszer. 2017. június 30-án a FINA vizes-világbajnoksághoz kapcsolódóan 11 új állomással bővült a rendszer a Margitszigeten és a XIII. kerületben, majd augusztus 24-én újabb gyűjtőállomást adtak át a Müpánál. 2018 tavaszán magántőke bevonásával két új gyűjtőállomás épült a XIII. és a VI. kerületben. 2018. december 14-én a IX. kerületben újabb gyűjtőállomás valósult meg magántőke bevonásával Mill Park elnevezéssel. 2019. május 10-én 16 MOL Bubi gyűjtőállomással és 300 kerékpárral bővült a rendszer. 2019. december 18-án 13 új állomással és 225 kerékpárral bővült a rendszer az M3-as metró déli szakaszának rekonstrukciójához kapcsolódóan az autóbuszos pótlással érintett térségben, illetve annak környezetében. 2020. március 11-én újabb gyűjtőállomás valósult meg a Millenárison. 2020. július 9-én újabb gyűjtőállomás valósult meg magántőke bevonásával a Kopaszi-gátnál.
A MOL Bubi jellemzői- Első ütemben 76 helyszínen 1100 kerékpárt lehet használni. A pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig a Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten.
- 2015. október 1-jére a BKK bővítette a szolgáltatással lefedett területet. A bővítésnek köszönhetően Budapest 11 kerületében 98 gyűjtőállomás, 2159 dokkolóállás és 1150 kerékpár várja a MOL Bubi rendszer használóit.
- 2016. június 17-én a Széll Kálmán tér felújításához kapcsolódóan a téren beüzemelték a 99-edik MOL Bubi gyűjtőállomást.
- 2016. november 3-án újabb 13 gyűjtőállomással és 112 kerékpárral bővült a rendszer.
- 2017. június 30-án a FINA vizes-világbajnoksághoz kapcsolódóan 11 új állomással bővült a rendszer a Margitszigeten és a XIII. kerületben.
- 2017. augusztus 24-én a Müpánál új gyűjtőállomással bővült a rendszer a IX. kerületben.
- 2018. március 27-étől használható a második olyan gyűjtőállomás – a Nordic Light Offices –, amelyik magántőke bevonásával valósult meg.
- 2018. május 25-én üzembe helyezték a WestEnd gyűjtőállomást a VI. kerületben, amely szintén magántőke bevonásával valósult meg.
- 2018. december 14-étől újabb gyűjtőállomás valósult meg magántőke bevonásával a IX. kerületben Mill Park elnevezéssel.
- 2019. május 10-étől 16 új gyűjtőállomással bővült a rendszer a VII., IX., a XIII. és a XIV. kerületben.
- 2019. december 18-ától 13 új gyűjtőállomással és 225 kerékpárral bővült a rendszer az M3-as metrópótláshoz kapcsolódva.
- 2020. március 11-én üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást a Millenárison.
- 2020. július 9-én üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást a Kopaszi-gátnál.
- A rendszer részét képezik olyan fontos csomópontok, mint a Széll Kálmán tér és a Móricz Zsigmond körtér. A későbbiekben kapcsolódik a hálózatba többek között Zugló és Óbuda is.
- A kerékpárokat kétféle módon lehet igénybe venni. Személyes regisztrációval és egyszeri díj befizetésével negyedéves, féléves vagy éves bérlet váltható, de bankkártyás fizetéssel akár napi-, 3 napi vagy hetijegyet is lehet vásárolni. Jegyvásárláskor kauciót zárolunk a felhasználó bankszámláján, amit a jegy érvényességi idejének lejártakor felszabadítunk.
- A közbringarendszer használata 30 percig mindkét felhasználói csoport számára díjmentes, ha érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkezik. Fél óra után fokozatosan emelkedő összegű használati díjat kell fizetni, ezért 30 percet meghaladó időre már nem éri meg igénybe venni. Ezzel a rendszer kihasználtságát segítjük: akinek szükséges, találjon a tárolókban bringát.
- Négy-öt kilométernél hosszabb utakra a kerékpár a közösségi közlekedéssel kombinálva különösen hatékony.
- Nem kell az egész utat kerékpárral megtenni, lehetséges csak akkor és ott használni, amikor és ahol a többi közlekedési eszköznél előnyösebben lehet vele haladni.
- Egyirányú közlekedésre is használható. Nem kell a visszautat is kerékpárral megtenni, ha váratlanul eleredne az eső, nehéz csomagot kaptunk vagy összetalálkozunk egy autós ismerősünkkel, aki elvisz bennünket az úti célunkhoz.
- Az utazásunk minden szakaszát az arra legalkalmasabb eszközzel tehetjük meg: távolabbról érkezve metróról, vonatról, távolsági buszról átszállhatunk kerékpárra, és a zsúfolt belváros utcáin már azzal tehetjük meg az utat.
- Nonstop telefonos diszpécserszolgálat áll a rendszer használóinak rendelkezésére.
- A kerékpárok egységes megjelenésűek és strapabírók („városállók”). Olyan elemekből rakták össze őket, amelyek nem kompatibilisek más típusú kerékpárok alkatrészeivel, ezért hát ellopni sem érdemes őket.
- A gyűjtőállomások nem csupán dokkolóállásokból állnak: informatikai terminállal és biztonsági kamerával is felszereltettük azokat.
- Az egyes állomásokon lévő bringákról, vagyis az aktuális telítettségi helyzetről a MOL Bubi weboldalán (molbubi.bkk.hu) és a MOL Bubi mobilapplikáción keresztül online, valós idejű információt kaphatnak a rendszer használói.
- A fejlesztéshez kapcsolódva a MOL Bubi teljes lefedettségi területén folyamatosan dolgozunk egy kerékpárosbarát forgalmi rend kialakításán azért, hogy mindenhonnan mindenhová gyorsan és biztonságosan el lehessen jutni a biciklivel.
Miben más a MOL Bubi, mint a közösségi közlekedés többi ágazata?
- Útvonalunkat tetszés szerint megválaszthatjuk és kombinálhatjuk a többi közösségi közlekedési eszközzel.
- Ha érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkezünk, 30 percig használhatjuk díjmentesen.
- Egész úton friss levegőhöz juthatunk.
- Az idő- és pénzpocsékoló parkolás helyett autónkat egy bérelt garázsban vagy ingyenes utcai parkolóban hagyhatjuk, a belvárosi kilométereket pedig kerékpárral tehetjük meg.
- Több emberi közösségi kapcsolatot teremthetünk.
- Megtapasztalhatjuk, milyen bringásnak lenni.
- Nem kell a kerékpárok javíttatásával bajlódnunk, ez az üzemeltető feladata.
- Nem kell a lopás kockázatát viselnünk, hiszen ha a használat után mindig a gyűjtőállomáson rakjuk le a biciklit, sorsáért a továbbiakban már nem mi felelünk.
- Nem kell saját bringával rendelkeznünk, csak ki kell venni egy állomásról, és használni.
Milyen eszközök segítik a kerékpárral közlekedőket?
Intézkedéseinkkel folyamatosan azon dolgozunk, hogy a budapestiek ne csak mindenki által használható kerékpárokat, hanem jól kerékpározható úthálózatot is kapjanak. A szűk mellékutcákban elválasztott kerékpárutakra nincsen sem hely, sem szükség. Megfelelő forgalomtechnikai eszközökkel elérhető, hogy az kerékpáros közlekedés a teljes városi közúthálózaton gyors, biztonságos és kényelmes legyen.
Dátumok, események
2011. június 22. A Fővárosi Közgyűlés elfogadja a határozatot a fejlesztés megvalósításáról.
2011. szeptember 22. Dr. Völner Pál államtitkár, dr. György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid vezérigazgató az autómentes napon aláírja a 900 millió forint értékű európai uniós támogatási szerződést.
2012. február Megkezdődik az egyeztetés a kerületekkel és egyéb szereplőkkel a kerékpárosbarát forgalmi intézkedésekről.
2013. augusztus 7. Szerződéskötés a MOL Bubi rendszer kialakítására és üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárás nyertesével, a T-Systems Magyarország Zrt.-vel és a Csepel Kerékpárgyártó és -Forgalmazó Zrt.-vel.
2013. november 6. A MOL Nyrt.-vel kötött együttműködési és szponzorációs szerződés bejelentése.
2014. tavasz-nyár Nyilvános próbaüzem 2000 tesztelő segítségével.
2014. szeptember A MOL Bubi készen áll arra, hogy mindenki használhassa.
2015. június 12. További tizenöt gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2015. július 31. További öt gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2015. október 1. További 2 gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2016. június 17. További egy gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2016. november 3. További 13 gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2017. június 30. További 11 új gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2017. augusztus 24. További 1 új gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2018. március 27. Üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást.
2018. május 25. További egy gyűjtőállomás üzembe helyezése.
2018. december 14. Üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást.
2019. május 10. Üzembe helyeztek 16 újabb gyűjtőállomást.
2019. december 18. Üzembe helyeztek 13 újabb gyűjtőállomást.
2020. március 11. Üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást.
2020. július 9. Üzembe helyeztek egy újabb gyűjtőállomást.
Projekt adatai
Hivatalos neve | Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer Kialakítása |
Azonosító száma | KMOP-2.3.1/A-09-2f-2010-0001 |
Kedvezményezett | Budapesti Közlekedési Központ |
Közreműködő szervezet | Pro Regio Nonprofit Közhasznú Kft. |
Projekt összköltsége | 1.058.810.000 Ft |
Megítélt támogatás | 899.988.500 Ft |
2011. szeptember 21-én a BKK szakmai fórumot rendezett. Másnap, az autómentes napon megtörtént az uniós támogatásról szóló szerződés aláírása. Ezzel – immár a BKK beruházásában – elindult a MOL Bubi projekt. Alább elérhetők a fórumon elhangzott előadások prezentációi.
Vitézy Dávid: A MOL Bubi szerepe Budapest közösségi közlekedésében: letölthető PDF
Somodi László: A projekt előrehaladása, a MOL Bubi gyűjtőállomásai és elosztási rendszere: letölthető PDF
Lendvai Tímea: Marketing és kommunikáció: letölthető PDF
Bencze-Kovács Virág: A MOL Bubi hatásterületének kerékpárosbarát átalakítása: letölthető PDF
Dalos Péter: Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszerek: letölthető PDF