Gyakori kérdések a MOL Bubi közbringarendszerrel kapcsolatban

1. MOL Bubi közbringarendszer

1.1. Mi a MOL Bubi közbringarendszer?

A MOL Bubi közbringarendszer egy közlekedési lehetőség Budapesten, mely 158 gyűjtőállomásból és 2071 kerékpárból áll. Igénybe vehető jeggyel vagy bérlettel az év minden napján, 0–24 óráig.

A MOL Bubi közbringarendszer elindításával új fejezet nyílt a budapesti közösségi közlekedésben. Cél, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával egyre többen válasszák a rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a kerékpárt, hiszen a MOL Bubi közbringarendszer környezettudatos és gyors választás a belvárosi közlekedéshez.

1.2. Hogyan működik a MOL Bubi közbringarendszer?

A MOL Bubi közbringarendszert 24 órás, 72 órás vagy hetijeggyel, illetve negyedéves, féléves vagy éves MOL Bubi bérlettel lehet igénybe venni. Kerékpárt felvenni a MOL Bubi gyűjtőállomások termináljainál, a kerékpárok hátulján található érzékelőnél, vagy a MOL Bubi mobilalkalmazás segítségével lehet. Érvényes jeggyel vagy bérlettel a MOL Bubi bringák használata az első 30 percben minden egyes alkalommal díjmentes. 30 percen túli folyamatos használat esetén külön használati díjat is kell fizetni, melynek összege – a túlhasználat idejétől függően – fokozatosan emelkedik. A közbringarendszer használatának részletes leírása a Használat menüpontban található.

1.3. Miért jó a MOL Bubi közbringarendszert használni?

A MOL Bubi jól kombinálható más közösségi közlekedési formákkal, vele gyorsan és könnyen juthat el úti céljához az év minden napján, 0–24 óráig. A közbringarendszer almazöld kerékpárjai bármelyik MOL Bubi gyűjtőállomáson felvehetők és leadhatók. Nem kell a kerékpárok javíttatásával törődnie, vagy attól tartania, hogy saját kerékpárját ellopják.

1.4. A MOL Bubi más, mint egy kerékpárkölcsönző?

A MOL Bubi közbringarendszer nem kerékpárkölcsönző, hanem a közösségi közlekedés része. Több dologban is eltér a hagyományos kerékpárkölcsönzőktől. A közbringarendszer elsősorban rövid, egyirányú utazásokra ajánlott, a díjszabása is ennek megfelelően lett kialakítva. Érvényes jeggyel vagy bérlettel a MOL Bubi bringák használata az első 30 percben minden egyes alkalommal díjmentes. 30 percen túli folyamatos használat esetén külön használati díjat is kell fizetni, melynek összege a túlhasználat idejétől függően fokozatosan emelkedik.

2. Használat

2.1. Mi a közbringarendszer használatának alsó korhatára?

A MOL Bubi közbringarendszer használatának alsó korhatára a betöltött 14. életév.

2.2. Milyen magassággal lehet igénybe venni a kerékpárokat?

Legalább 150 és legfeljebb 200 cm magas, maximum 120 kg-os felhasználók vehetik igénybe.

2.3. Szükséges-e bármilyen speciális felszerelés a MOL Bubi használatához?

A MOL Bubi kerékpárok használata nem igényel semmilyen speciális felszerelést, megfelelnek minden biztonsági előírásnak.

2.4. Felszerelhető-e a kerékpárra kiegészítő (pl. kulacstartó, gyerekülés)?

A kerékpárok egyedi kialakítása miatt tilos kiegészítőket szerelni rájuk.

2.5. Hány kerékpár használható egyidejűleg?

Egy MOL Bubi bérlettel egyszerre akár 4 kerékpár használható. Egy MOL Bubi jeggyel egyszerre egy kerékpár használható. Egy felhasználó azonban egyszerre akár 4 jegyet is vásárolhat, tehát akár 4 kerékpárt is használhat. Ebben az esetben a jegy ára és a 25 000 forint előengedélyezési díj zárolása kerékpáronként értendő.

2.6. Ugyanoda kell visszavinni a kerékpárt, ahonnan felvették?

A kerékpárok bármelyik MOL Bubi gyűjtőállomáson felvehetők, illetve leadhatók. A MOL Bubi gyűjtőállomások elérhetőségét megtalálja a www.molbubi.bkk.hu weboldal nyitóoldalán, vagy pedig a díjmentesen letölthető MOL Bubi mobilalkalmazáson nézheti meg.

2.7. Mi a teendő, ha nincs szabad dokkolóállás a gyűjtőállomáson?

Ha a gyűjtőállomáson minden dokkolóállás foglalt, akkor a kerékpárhasználat a zöld színű extra támasznál is befejezhető. Ebben az esetben a kerékpárt az elektronikus lakattal a gyűjtőállomás melletti zöld extra támaszhoz vagy az extra támaszhoz rögzített MOL Bubi kerékpárhoz szükséges rögzíteni. Az extra támasz használata az alábbi videóban is megnézhető.

2.8. Mi a teendő, ha az extra támasz is telített?

Az extra támasz kapacitása gyakorlatilag korlátlan, hiszen az elektronikus lakat használatával egymáshoz zárhatók a MOL Bubi kerékpárok: egyszerűen csak át kell bújtatni a szomszédos MOL Bubi kerékpár vázán (esetleg kosarán). Az elektronikus lakatot egy másik elektronikus lakaton átbújtatni vagy a kerékpár saját kerekéhez rögzíteni, illetve az elektronikus lakat sodronyát egy másik sodronyhoz zárni szigorúan tilos! A kerékpárok egymáshoz rögzítését is szabályosan kell végezni úgy, hogy azok ne legyenek elmozdíthatók.

2.9. Hogyan működik az elektronikus lakat?

Az elektronikus lakat a MOL Bubi kerékpárok elején lévő csomagtartónál található. Alkalmazásával parkolni lehet a kerékpárokkal, vagy a zöld színű extra támasznál befejezhető a kerékpár használata.

A lakat kinyitásához először érintse meg a kerékpár hátulján található érzékelőt, majd adja meg a MOL Bubi közbringarendszer használatához kapott 6 számjegyű PIN-kódját, vagy érintse hozzá MOL Bubi kártyáját. Ekkor az elektronikus lakat kinyílik.

A nyitott elektronikus lakattal rögzítse szabályosan a kerékpárt úgy, hogy az ne legyen elmozdítható. Az elektronikus lakatot azonban soha ne helyezze a kerékpár saját kerekéhez, mert ekkor még elmozdítható!

A parkolás befejezésekor ismét érintse meg a kerékpár hátulján található érzékelőt, majd tegye hozzá MOL Bubi kártyáját, vagy üsse be 6 számjegyű PIN-kódját. Ekkor az elektronikus lakat kinyílik. Lakatolja ki a kerékpárt, az elektronikus lakatot zárja vissza a helyére, és máris folytathatja útját.

Amennyiben megtelt a gyűjtőállomás, a kerékpárhasználat a zöld színű extra támasznál is befejezhető. Nyomja meg a kerékpár hátulján található érzékelőt, majd érintse hozzá MOL Bubi kártyáját, vagy adja meg 6 számjegyű PIN-kódját. Ekkor az elektronikus lakat kinyílik. Nyissa ki az elektronikus lakatot, és szabályosan rögzítse vele a zöld színű extra támaszhoz a kerékpárt úgy, hogy az ne legyen elmozdítható. A lakatolást követő 10 másodpercen belül nyomja meg az OK gombot a kerékpár hátulján található érzékelőn, mert a rendszer csak így érzékeli, hogy a használatot befejezte. Figyelem! Amennyiben ezt a műveletsort kihagyja, a rendszer tovább számlálja a használati időt.

2.10. Mi a teendő, ha nincs kerékpár a gyűjtőállomáson?

A BKK éjjel-nappal figyeli a gyűjtőállomások telítettségét, és gondoskodik arról, hogy minden gyűjtőállomáson legyen elérhető kerékpár. A gyűjtőállomások aktuális telítettségéről és az elérhető szabad kerékpárok számáról a MOL Bubi mobilalkalmazáson vagy a molbubi.bkk.hu oldalon tájékozódhat.

2.11. Hogyan lehet felvenni a kerékpárt, ha nem reagál a kerékpár hátulján található érzékelő?

Ebben az esetben a gyűjtőállomáson található terminálon keresztül, vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül vehető fel a kerékpár.

2.12. Hogyan működik a sebességváltó?

A kerékpárok háromsebességes agyváltóval rendelkeznek. A sebességváltás helyes módja: a kormány jobb oldalán lévő markolatváltót a kiválasztott fokozatba kell tekerni a pedálozás pillanatnyi szüneteltetésével egy időben. Pedálozás közben nem működik a sebességváltás.

2.13. Hogyan állítható az ülésmagasság?

Az ülés magassága a nyeregvázcső tetején található gyorszár kioldásával állítható. Oldja ki az ülés alatti gyorszárat, majd a kerékpárt biztonságosan kitámasztva rögzítse a nyerget a megfelelő magasságban.

3. MOL Bubi termékekkel kapcsolatos információk

3.1. Hol vásárolható MOL Bubi bérlet?

MOL Bubi bérletet a molbubi.bkk.hu weboldalon, az ingyenesen letölthető MOL Bubi mobilalkalmazásban és a BKK Ügyfélközpontjaiban vásárolhat a regisztrációt követően, személyes szerződéskötés nem szükséges.

Amennyiben személyesen szeretné intézni MOL Bubi hozzáférését, továbbra is megteheti a BKK Ügyfélközpontjaiban.

3.2. Hogyan lehet a bérletet kifizetni?

A MOL Bubi bérlet ára a BKK Ügyfélközpontjaiban készpénzzel és bankkártyával is kiegyenlíthető. A molbubi.bkk.hu honlapon vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül a fentebb felsorolt bankkártyákkal fizethet. A vásárláskor elfogadott bankkártyák típusát a mindenkor hatályos MOL Bubi Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) írja le.

3.3. Igényelhető-e áfás számla a vásárlásról?

Az áfás számla kiállítására vonatkozó igényét jelezheti a honlapon vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül történő vásárláskor is. A számlát személyesen veheti át a BKK Ügyfélközpontjaiban, de kérhet postai kézbesítést is, melynek díját az Általános Szerződési Feltételek 1. számú MOL Bubi díjszabás melléklete tartalmazza. Amennyiben a honlapon vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson a vásárláskor nem igényelt áfás számlát, azt a BKK utólag nem tudja kiállítani.

A BKK Ügyfélközpontjaiban megvásárolt termékről (bérlet vagy kupon), illetve a megfizetett egyéb díjról minden esetben áfás számlát állítanak ki és adnak át.

A BKK a magánszemélyek részére forgalmazott MOL Bubi bérletekről kizárólag abban az esetben ad áfás számlát, ha azt a vásárló a saját nevére vagy egyéni vállalkozóként kéri.

Ha magánszemélyként nem természetes személy részére kéri az áfás számla kiállítását a MOL Bubi bérletről, akkor kizárólag a nem természetes személyek által igénybe vehető termékeket vásárolhatja meg.

A MOL Bubi gyűjtőállomásokon elhelyezett termináloknál áfás számla nem igényelhető. Áfás számla igénylésével kapcsolatban bővebb információ az ÁSZF-ben található.

3.4. Mi a teendő, ha a regisztrációkor véletlenül téves adatot rögzítettem, vagy megváltoztak az adataim?

A regisztrációkor megadott e-mail-cím, illetve kulcsszó a molbubi.bkk.hu honlapon, illetve a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül elérhető Felhasználói fiókban változtatható meg. Más szerződéses adatot kizárólag a BKK Ügyfélközpontjaiban módosíthat.

3.5. Mi a MOL Bubi kártya?

A MOL Bubi kártya egy egyedi azonosítóval ellátott plasztikkártya, mellyel a MOL Bubi bérlettel rendelkezők könnyen és gyorsan használhatják a MOL Bubi közbringarendszert. Minden MOL Bubi bérletet vásárló az első kártyát díjmentesen igényelheti (azonnali átvétellel) személyesen, a BKK Ügyfélközpontjaiban.

3.6. Mit jelent az egyenleg?

A MOL Bubi bérletekhez tartozó egyenleg két részből áll. Minden MOL Bubi bérlet ára tartalmaz 30 percen túli kerékpározásra felhasználható keretet: a negyedéves MOL Bubi bérlet 1000, a féléves MOL Bubi bérlet 3000, az éves MOL Bubi bérlet pedig 5000 forintot. Az egyenleg másik részét a felhasználó tölti fel tetszőleges összeggel. Negatív egyenleggel a rendszert nem használhatja, csak a tartozás kiegyenlítése után.

3.7. Mi a teendő, ha az egyenleg lemerül?

A MOL Bubi bérlethez kapcsolódó egyenleget a molbubi.bkk.hu honlapon, a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül, az érintőképernyős terminálokon, illetve személyesen a BKK Ügyfélközpontjaiban ellenőrizheti, és az ÁSZF 1. számú MOL Bubi díjszabás mellékletében meghatározott maximális egyenlegösszegig akár fel is töltheti. A rendszert negatív egyenleggel nem lehet használni, csak a tartozás kiegyenlítése után.

3.8. Mi történik az egyenleggel, ha lejár a MOL Bubi bérlet?

A MOL Bubi bérlet lejártakor ez a 30 percen túli kerékpározásra felhasználható keret lenullázódik. .

3.9. Mit jelent a túlhasználati díj?

Érvényes jeggyel vagy bérlettel a MOL Bubi kerékpárok használata az első 30 percben minden egyes alkalommal díjmentes. 30 percen túli folyamatos használat esetén külön használati díjat is kell fizetni, melynek összege a túlhasználat idejétől függően fokozatosan emelkedik. A használati díjról bővebben itt olvasható.

3.10. Ha 30 percen belül leadom a kerékpárt az egyik gyűjtőállomáson, majd azonnal felveszek egy másikat, díjmentesen használhatom tovább?

Igen. Érvényes jeggyel vagy bérlettel a MOL Bubi kerékpárok használata az első 30 percben minden egyes alkalommal díjmentes. Ha 30 percen belül leadja a kerékpárt az egyik MOL Bubi gyűjtőállomáson, majd ezt követően felvesz egy másikat, akkor díjmentesen folytathatja útját (szintén maximum 30 percig).

3.11. Megosztható-e mással a közbringarendszerhez való hozzáférés?

A közbringarendszerhez való hozzáférés megosztása másokkal nem javasolt, hiszen a nem rendeltetésszerű használatból vagy más okból a kerékpárban, a gyűjtőállomásban, idegen vagyontárgyakban, valamint a más személyeknek a kölcsönbe vevő fél által okozott károkért a felelősség minden esetben a MOL Bubi bérlet tulajdonosát terheli.

4. Bérletvásárlással kapcsolatos tudnivalók magánszemélyek részére

4.1. Ki vásárolhat MOL Bubi bérletet?

Kizárólag a 14. életévüket betöltött, magyarországi lakóhellyel rendelkező magánszemélyek vásárolhatnak MOL Bubi bérletet és köthetnek a vásárlásához szükséges szerződést.

4.2. Milyen okmányok szükségesek a MOL Bubi bérlet vásárlásához magánszemélyeknek?

Semmilyen okmány nem szükséges a MOL Bubi bérlet vásárlásához. A regisztrációkor az Álltalános Szerződési Feltételekben meghatározott személyes adatokat kell megadnia.

4.3. Meddig érvényes a bérlet?

A bérletek érvényességi ideje a megvásárlást követően kezdődik, és 3, 6, illetve 12 hónap elteltével jár le. A bérlet érvényességét ellenőrizheti a molbubi.bkk.hu weboldalon a felhasználói fiókba bejelentkezve az Egyenleg menüpontban, vagy az ingyenesen letölthető MOL Bubi mobilalkalmazásban.

4.4. Mi a teendő, ha lejárt a bérlet érvényessége?

A bérlet érvényességének lejáratát követően vásárolhat új bérletet a molbubi.bkk.hu weboldalon és a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül. Új bérletet csak abban az eseten tud vásárolni, ha a meglévő terméke már lejárt. Bérlethosszabbításra nincs lehetőség.

5. Ha gond adódna

5.1. Nem tudok regisztrálni, mert a telefonszámmal vagy az e-mail-címmel már létezik felhasználói fiók. Mi a teendő?

Hívja a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatát a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon, vagy keresse fel személyesen bármelyik BKK Ügyfélközpontot.

5.2. Mi történik, ha a regisztrációkor rossz e-mail-címet vagy telefonszámot adtam meg?

Amennyiben regisztrációját nem erősítette meg 24 órán belül, felhasználói fiókját automatikusan töröljük. Ezt követően ismét regisztrálhat a megfelelő telefonszámmal és / vagy a jó e-mail-címmel. Amennyiben gyorsabb ügyintézést szeretne, hívja fel a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatát a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon, és kérje a hibás regisztrációja törlését.

5.3. Mi történik, ha a regisztrációt követően nem kaptam meg a megerősítő e-mailt?

Kérjük, nézze meg levelezőfiókja spammappáját. Ha ott sincs, kérheti az e-mail újraküldését a BKK Telefonos Ügyfélszolgálat +36 1 3 255 255-ös telefonszámán.

5.4. Már regisztrált ügyfélként van-e teendőm az online regisztrációval kapcsolatban?

Amennyiben korábban regisztrált rendszerünkbe, az első felhasználói fiókjába történő bejelentkezéskor, kérjük, adja meg a kért adatokat, ezenkívül nincs más tennivalója.

5.5. Nem tudom felvenni a kerékpárt. Mi a teendő?

Kérjük, próbáljon meg felvenni egy másik kerékpárt a kerékpár hátulján található érzékelő segítségével, a terminálnál vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül.

Ha nem jár sikerrel, lépjen be felhasználói fiókjába az érintőképernyős terminálon, a molbubi.bkk.hu oldalon, vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül, és ellenőrizze, hogy érvényes-e a terméke, valamint hogy a használati díjra fordítható egyenlege nem negatív-e.

Ha a felhasználói fiókja szerint érvényes termékkel rendelkezik, és az egyenlege sem negatív, kérjük, hívja a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatát a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon.

5.6. Mit tegyek, ha használat közben meghibásodik a kerékpár?

Kérjük, hogy a meghibásodott kerékpárt vigye vissza a legközelebbi MOL Bubi gyűjtőállomásra, és jelentse be a hibát a Felhasználói fiókjában a molbubi.bkk.hu oldalon, vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül, vagy jelezze a hibát a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatának a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon.

5.7. Mit tegyek, ha ellopták tőlem a használatban lévő kerékpárt?

A kerékpárért a használat teljes időtartama alatt a felhasználó a felelős. A kerékpárlopást azonnal jelentenie kell a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatán, a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon.

5.8. Mit tegyek, ha ellopják, vagy elveszítem a MOL Bubi kártyát?

Az ellopott, elvesztett MOL Bubi kártyát a BKK Ügyfélközpontjaiban letilthatja, és ugyanitt igényelhet újat. A kártyacsere díját a mindenkor hatályos ÁSZF 1. számú MOL Bubi díjszabás melléklete tartalmazza.

A MOL Bubi közbringarendszer használható a regisztrációkor megadott mobiltelefonszámmal és a 6 számjegyű PIN-kóddal, vagy a MOL Bubi mobilalkalmazás segítségével, ezért amennyiben nem szeretne élni a kártya által biztosított kerékpárhasználat kényelmi funkciójával, elegendő, ha az elvesztett / ellopott kártyát letiltja a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatán, a +36 1 255 255-ös telefonszámon vagy a BKK Ügyfélközpontjaiban. A kártya cseréjének igénylése nem kötelező.

A MOL Bubi kártya elvesztéséből és annak visszaélésszerű felhasználásából eredő károkért az a felhasználó a felelős, akinek az elvesztett MOL Bubi kártyát kiállították.

5.9. Hová fordulhatok, ha kérdésem van?

A MOL Bubi közbringarendszer használatával kapcsolatos összes információt megtalálja a molbubi.bkk.hu honlapon. Személyes segítségnyújtásért a BKK Ügyfélközpontok munkatársaihoz fordulhat.

Telefonon vagy online az alábbi elérhetőségeken kérhet segítséget a BKK Ügyfélszolgálatától:

5.10. Hol lehet hibát bejelenteni és/vagy panaszt tenni?

A hiba és/vagy a panasz jelezhető a MOL Bubi hibabejelentő rendszerében, amely a Felhasználói fiókból vagy a MOL Bubi mobilalkalmazáson keresztül érhető el. Ezenkívül a BKK Telefonos Ügyfélszolgálatán, a +36 1 3 255 255-ös telefonszámon, illetve személyesen a BKK Ügyfélközpontjaiban, valamint a [email protected] e-mail-címen is bejelenthető a hiba vagy a probléma.

5.11. Mit kell tartalmaznia a hibabejelentésnek?

A hibabejelentésben – annak teljes körű kivizsgálhatósága érdekében – szerepeltetni szükséges a hibát bejelentő felhasználó regisztrációkor megadott mobiltelefonszámát és e-mail-címét, a meghibásodott kerékpár / eszköz azonosítóját, a hiba részletes leírását és – lehetőség szerint – a hibaészlelés pontos helyét és időpontját.

5.12. Az írásban jelzett panaszra hány napon belül várható válasz?

A fogyasztóvédelemről szóló (1997. évi CLV.) törvény szerint a panaszt – annak beérkezésétől számított – 30 napon belül válaszolja meg a BKK.

5.13. Van balesetbiztosítás a bérlet árában?

A BKK a MOL Bubi közbringarendszert igénybe vevőkre nem köt általános utas- vagy baleset-biztosítást. Ugyanez igaz a harmadik félnek okozott károkkal kapcsolatos felelősségbiztosításra. Javasoljuk, hogyha valaki szükségét érzi, kössön egyéni biztosítást. A legtöbb bankkártyához kapcsolódik valamilyen típusú biztosítás, illetve a háztartási biztosítások is tartalmaznak felelősségbiztosítást. A felhasználó egyéb módon is biztosított lehet, amennyiben bármelyik klubtagsága biztosítási díjat is tartalmaz (pl. ha tagja a Magyar Kerékpárosklubnak, ahol a tagsági díj befizetési dátumát követő hónap 1. napjától él a biztosítása a kerékpáros-balesetekre, valamint rendelkezik károkozói felelősségbiztosítással is).